Jau 20. gadsimta četrdesmito gadu sākumā amerikāņu psihologs un vajadzību teorijas autors Deivids Maklelands piedāvāja dalīt motivācijas faktorus trīs galvenajās grupās. Šī teorija nav zaudējusi aktualitāti līdz pat mūsdienām, bet vadītājs, kas spēj to izprast un māk pielietot, var motivēt ikvienu komandu.
Maklelanda teorija ir balstīta uz cilvēku trim pamata vajadzībām – vajadzība pēc sasniegumiem, vajadzība pēc varas un vēlme pēc piederības. Katrā no mums, neatkarīgi no vecuma, dzimuma vai kultūras fona, vairāk vai mazāk eksistē visas trīs. Tās nav iedzimtas, bet veidojas, vadoties no dzīves pieredzes.
Lai gan visiem cilvēkiem zināmā mērā ir katra no šīm vajadzībām, viena vienmēr būs dominējošais motivācijas faktors, kas arī noteiks konkrētā cilvēka uzvedību komandā. Kad esat noskaidrojis, kas motivē katru no jūsu komandas biedriem, varēsiet pielāgot savu pieeju, lai sniegtu cilvēkiem to, kas viņiem nepieciešams. Lai labāk izprastu katru faktoru, īsi apskatīsim, kā strādāt ar katra tipa cilvēkiem.
Tieksme pēc sasniegumiem
Darbiniekam, kuru lielākoties motivē sasniegumi, ir tendence izbaudīt iespēju vienlaikus izvirzīt un sasniegt mērķus. Šāds cilvēks var kļūt par ārkārtīgi vērtīgu komandas dalībnieku, jo viņu motivē tieši darba pabeigšanas process; visticamāk, viņam nebūs nepieciešama papildu ārēja motivācija. Šiem cilvēkiem īpaši svarīgas ir atsauksmes un uzslavas, ko viņi saņem par labi padarītu darbu.
Kā strādāt ar šo tipu
Cilvēkiem, kuriem ir liela vajadzība pēc sasniegumiem, vislabāk veiksies projektos, kuros viņi var gūt panākumus ar saviem centieniem. Viņi strādās no visas sirds un ieguldīs vairāk par paredzēto laika, lai tikai sasniegtu rezultātu un saņemtu gaidīto uzslavu – morālo gandarījumu. Bieži vien šādi darbinieki labāk strādā patstāvīgi, nevis komandā.
Piederības izjūta
Šādi darbinieki ir pilnīgs pretstats tiem, kurus motivē sasniegumi. Cilvēki, kurus motivē vajadzība pēc piederības, sapņo būt komandā. Viņus ne vienmēr piesaista doma saņemt uzslavu vai atzinību par labi padarītu darbu. Drīzāk viņi vēlas būt “savējie” – piedalīties projektā un tikt pieņemti citu grupas dalībnieku vidū.
Kā strādāt ar šo tipu
Cilvēki ar augstu piederības nepieciešamību nekļūst par labiem vadītājiem, taču kopumā viņi ir laimīgāki un ļoti veiksmīgi pilda izpildītāju lomu. Ja jūsu uzņēmuma stratēģija ir kvalitatīvs komandas darbs un cieša visu darbinieku sadarbība, šim cilvēku tipam būs priekšrocība.
Vara
Šīs vajadzības nosaukums runā pats par sevi – šādu darbinieku motivē vara. Viņš vēlas kontrolēt pārējos grupas dalībniekus, un šī iespēja viņu motivē. Šāds cilvēks gūs panākumus konkurences apstākļos. Ja jums ir daži darbinieki, kas atbilst šim aprakstam, iespējams, vislabāk ir ļaut viņiem “cīnīties”, katru dienu parādot labāko, ko viņi spēj.
Kā strādāt ar šo tipu
Cilvēks, kuru motivē vara, vēlas vadīt spēcīgu komandu un saņemt atzinību par saviem centieniem. Amatam šā tipa cilvēku motivācijas uzturēšanā ir liela nozīme, tāpēc paaugstināšana amatā ir lielisks dzinējspēks.
Kā izmantot teoriju?
Lai noteiktu katra darbinieka tipu, izprotiet viņu individuālās vajadzības. Padomājiet par viņu darbībām, uzdodot sev dažus jautājumus, vai, ja esat tikko sācis strādāt, varat lūgt viņiem aizpildīt šo tabulu pašiem.
Atbildot uz šādiem un līdzīgiem jautājumiem par darbiniekiem – vai viņi meklē uzslavas; vai viņiem patīk būt atbildīgiem; vai viņiem patīk būt daļai no komandas; vai darbinieks ir tendēts uz konkurenci vai sadarbību – uz saliekot punktus, varēsiet iegūt precīzu ainu par to, kā motivēt katru no darbiniekiem.