Šībrīža situācijā, kad darba tirgus strauji mainās un kvalificētu darbinieku pieprasījums pārsniedz piedāvājumu, daudzi uzņēmēji saskaras ar jautājumu, kā atalgot un piesaistīt darbiniekus ilgtermiņā. Kā motivēt un noturēt kvalificētus un lojālus darbiniekus? Vai 2023. gada budžetā palielināt algu vai tomēr ir kāds cits, efektīvāks risinājums?
Lai gan inflācija ir strauji kāpusi, pārsniedzot jau 20%, un darbinieku noturēšanai būtu jāpaceļ algas, darbinieku lojalitāti uzņēmumam ne vienmēr nosaka algas pielikums. Tajā vietā rūpīgi izstrādāta un regulāri pilnveidota personāla motivācijas jeb bonusu sistēma ir līdzvērtīgi svarīga darbinieku motivācijā. Uzņēmuma personāldaļa un vadības komandas bieži saskaras ar izaicinājumu - kādus jaunus un vēl nebijušus bonusus ieviest?
Kopš 2022. gada 1. janvāra, papildus ēdināšanas izdevumu apmaksai, darba devēji var saņemt nodokļu atvieglojumus arī par darbinieku ārstniecības izdevumu apmaksu, neatkarīgi no tā, vai uzņēmums nodrošina vai nenodrošina veselības apdrošināšanu.
Apmaksātas pusdienas un veselības aprūpes pakalpojumi ir vieni no visbiežāk novērtētiem motivācijas instrumentiem Latvijas un Eiropas mērogā. Artūrs Piliksers, viens no "Bonusukarte.lv" līdzīpašniekiem, skaidro: "Kā mēs visi zinām, uzņēmuma veiksmes stāsta formula ir ļoti vienkārša. Jo apmierinātāks un produktīvāks būs darbinieks, jo veiksmīgāk uzņēmums spēs attīstīties un izvērst savu produktus un pakalpojumus Latvijas un starptautiskajos tirgos."
Bonusu karte piedāvā papildināt darbinieku labumu grozu un motivēt darbiniekus, izmantojot unikālu un vienlaikus universālu risinājumu. Tā ir personalizēta darba devēja "Mastercard" bankas maksājumu karte, kas darbiniekam ļauj darba devēja noteiktā apmērā apmaksāt ēdināšanas un ārstniecības izdevumus, darba devējam par to saņemot likumā noteiktos nodokļu atvieglojumus.
"Bonusu karte ir Latvijā radīta maksājumu karte, kas kalpo kā lieliska alternatīva tradicionālajām darbinieku motivācijas programmām. Rūpējoties par darbinieku pamatvajadzībām, šī maksājumu karte seko līdzi sociālās atbildības tendencēm pasaulē un vienlaicīgi piedāvā priekšrocības gan darbiniekiem, gan darba devējiem," turpina Artūrs Piliksers.
Netērējot savus personīgos līdzekļus, darbinieks var norēķināties ar Bonusu karti jebkurā sevis izvēlētā sabiedriskās ēdināšanas vai ārstniecības iestādē Latvijā un ārvalstīs. Ne visiem darbiniekiem patīk apmeklēt vienas un tās pašas vietas, tāpēc tā ir lieliska priekšrocība – viņi netiek piesaistīti kādai konkrētai vietai vai pakalpojumu sniedzējam. Bonusu karti var arī izmantot iepērkoties internetā, kas nozīmē darbinieki var ietaupīt laiku un pasūtīt ēdienu ar aplikāciju vai interneta palīdzību.
Līdzīgi kā ar veselības apdrošināšanu uzņēmums var izlemt, vai darbiniekam piešķirt Bonusu karti uzsākot darba gaitas vai uzņēmuma vārdā novērtējot panākumus un lojalitāti, ņemot vērā motivācijas programmas noteiktos termiņus. Maksājumu karte ir izgatavota individuāli katram darbiniekiem, un kartes dizainu var papildināt ar uzņēmuma logotipu, izmantojot to kā uzņēmuma personalizētu motivācijas rīku.
Viena no Bonusu kartes priekšrocībām ir tas, ka šo motivācijas programmu var ātri ieviest un administrēt interneta vidē. Darbiniekiem nav nepieciešams savākt un iesniegt čekus par veiktajiem maksājumiem, jo būs pietiekoši ar paša uzņēmuma konta izrakstu. Tas ievērojami atvieglo personāldaļas un grāmatvedības darbus, kas saistīti ar Bonusu kartes administrēšanu.
Līdz ar grozījumiem likumā "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli", kas stājās spēkā š.g. 1.janvārī, ne tikai darbinieka ēdināšanas, bet arī ārstniecības izdevumi par kopēju summu līdz 480 eiro gadā, vidēji 40 eiro mēnesī, netiek aplikti ar IIN un abiem sociālajiem nodokļiem. Šo nodokļu atvieglojumus uzņēmums var izmantot, ja ievēro likumā norādītos nosacījumus, tajā skaitā izdevumu % attiecību pret darba devēja kopējo bruto algu fondā, darbinieku skaitu, un nodokļu parādu neesamību.
Bonusu karte ir pieejama visās trīs Baltijas valstīs, un šo darbinieku motivācijas rīku ir ieviesuši "Mapon", "Vendon" un citi "Draugiem Group" uzņēmumi. Sintija Mūrniece, Mapon personāla vadītāja, stāsta: "Bonusu kartes un Mapon sadarbība izveidojās Covid-19 pandēmijas laikā, kad komandu aicinājām strādāt attālināti. Līdz šim kolēģi baudīja ikdienas pusdienas darba vietā un mums bija jādomā risinājums, kā šo bonusu spēt nodrošināt attālinātā darba režīmā. Bonusu karte bija vienīgais partneris, kurš spēja nodrošināt ēdināšanas pakalpojumu ne tikai Rīgā, bet visā Latvijā un pat Baltijā."
Mapon komanda ir vienisprātis, ka Bonusu karte ir drošs norēķinu veids, kas ir personalizēts un aizsargāts ar unikālu PIN kodu. Kā lielāko plusu Bonusu kartei darbinieki min iespēju pievienot to kā maksājuma metodi, norēķinoties ēdienu pasūtīšanas platformās. "Aktīvi sekojam līdzi Bonusu kartes produkta attīstībai un ar nepacietību gaidām, kad karte kļūs vēl ērtāka lietošanai – bezkontaktu maksājumiem un ērtai atlikuma pārbaudei!" pauž Sintija Mūrniece.